17 Mayıs 2008 Cumartesi

AVM Bolluğu


Ülkemizde AVM'lerin sayısı hızla artarken, kendini göstermek ve marka imajını pekiştirmek isteyen markalar da aynı hızla bu AVM'lerde mağazalarını bir bir açıyorlar. Ama açılan bu mağzaların hepsi gerçekten kâra geçiyor mu yoksa sadece gösterişten mi ibaret? İstanbul'da 100'e yakın AVM olduğunu düşünürsek, bence açılan bu kadar mağzanın hepsinin kâra geçmesi için 300-400 milyon nüfüslu bir ülkede yaşıyor olmamız lazım. Aslında bazı mağzaların sadece gösteriş amaçlı açıldığı da bilinen bir gerçek. Rakiplerinin bulunduğu bir AVM'de bir markanın sadece isminin onların yanında görünmesi bile, o markanın imajı açısından olumlu bi puan olacaktır. Örnek olarak bence Jimmy Key verilebilir. Jimmy Key'in sokaklarda veya çarşılarda açtığı ve de az sayıda olan mağzaları sebebiyle marka farkındalığı rakipleriyle ölçülemeyecek kadar az. Bunun sebebi ise günümüzde çarşıların yerini AVM'lere bırakmasından kaynaklanıyor ve bu sadece Türkiye'de değil bütün dünyada da bu şekilde.

AVM'lerin günümüzdeki önemi tartışılmaz ama şu sıralar mantar gibi üreyen AVM'lerin gelecekte büyük bir krize yol açabileceği konuşuluyor. Ernst&Young Türkiye Genel Müdürü Osman Dinçbaş artık doyuma ulaşıldığını söyleyip bu konu hakkında şöyle bir demeç bile vermiş;

"İstanbul’da yeni yapılacaklarla birlikte alışveriş merkezi sayısı 100’ün üzerine çıkacak. Şehir bu kadar sayıyı kaldırır mı? Bence bizim ülkemizde kriz oradan çıkacak. Şu anda Batı dünyasında olmayan bir krizi biz orada yaşayacağız. Çünkü ben alışveriş merkezlerinin, artık gerek İstanbul’da gerek diğer büyük şehirlerde doyuma ulaşıp o noktayı geçtiğini görüyorum. Bence arz fazlası var. Şu anda ister istemez perakendeciler, özellikle merkezi konumdaki inşaat halinde merkezlerde bulunmak durumundalar. Bundan kaçamazlar. Ama bu, sanıyorum pek çok perakendecinin kendi büyüme planlarının ötesinde büyüme getiriyor. Bir perakendeci kendi başına kalsa yılda 10 mağaza açacakken 25 mağaza açmak durumunda kalıyor. Bir şirketin kendine göre gücü var. Mecburen banka kredisi kullandılar, borçlandılar. Ve eğer bu hızlı büyümenin sonucunda beklenen satış artışı gelmiyorsa, bir merkezdeyken bir lira kazanıyorsanız, üç merkez olduğunuz zaman üç lira kazanmıyorsanız, ki bence kazanmıyorlar, bu büyük sorun demektir."(Buradan isteyenler yazının tamamını okuyabilirler.)


Kârlarına kâr katmak isteyen AVM sahipleri ard arda açtıkları AVM'lerle aslında kendi kuyularını kazıyorlar haberleri yok. Buradan onları uyaralım "Herşeyin fazlası zarar!".

Hiç yorum yok: